Lets go Baby-voting

Att jag skulle kunna avstå från att blogga var nog en av mina mer orealistiska planer. Att diskutera och debattera är lite som en drog. Och varför ska man avstå när man har möjligheten? Däremot så känner jag att jag måste bredda mig lite mer. Inte bara skriva om vad andra gör och anser som jag gjort tidigare till stor del ( läs under fliken ” om mig ” ) Jag vet inte om bloggen även denna gång kommer att få en nischad innehåll, men förhoppning är att den ska innehålla det mesta man kan tänka sig. Allt från vad jag anser om att miljöpartiets ungdomsförbund anser att man ska droppa åldersgränsen för att få rösta till att skriva om vilket pålägg grannen hade på mackan i morse. Ja ni hajar va?

Apropå Miljöpartiets ungdomsförbunds märkliga utspel tidigare idag…

MU

Detta är ett bevis på att det verkligen är viktigt att man engagerar sig politiskt. När ledande politiker inte förstår effekterna av sina förslag måste man från verklighetens ankdamm snällt påtala det för dem.

Ett av resonemangen i denna diskussion var ” Jamen, alla veeeet ju att bäbisar inte kan rösta. De har ju ingen åsikt. ” Nä, det är helt korrekt. Men vad man i detta liberala tänkande inte har orkat analyserat sig fram till är följande scenario: En barnfamilj med 3-4 ungar går till vallokalen. Man säger att barnen ska rösta för det är deras demokratiska rättighet. Föräldrarna är inbitna Moderater,  Sverigedemokrater eller Socialdemokrater. Man ger barnen ”rätt” valsedel och i stoppas en röst som inte alls kommer från det barn som så vackert nu har använt sin demokratiska rättighet utan det är föräldrarnas åsikter som fördubblas. Hur kan det vara demokratiskt? Det är lika demokratiskt som att man ens ska tänka tanken att bäbisar ska ha rösträtt.

Detta är egentligen en icke-fråga. Men det visar på något viktigare. Det jag nämnde lite tidigare. Politiker som inte tänker hela banan fullt ut när det gäller konsekvensanalys ska inte få hålla låda oemotsagda.

Däremot kan vi absolut diskutera om vi ska sänka eller höja åldern för att få rösta.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

